Een online lead generation plan opstellen

Mathijs Vandendriessche
Een handleiding die meer informatie geeft aan de ondernemer, hoe men van een onbekende bezoeker een lead kan maken.

Hoe kunnen ondernemingen digitaal verkopen?

Ben jij diegene die vooraleer je een product aankoopt, nog eens de website bekijkt van dat product? Communiceer jij ook met je leveranciers op social media? Ga jij ook nooit verder dan de eerste pagina op Google of koop je enkel nog online? Wees gerust, de meerderheid zal zich herkennen bij deze vragen. Consumenten zoeken op een heel andere manier naar producten en vinden zelf hun weg naar hun behoefte. Het is aan de ondernemer de taak om deze weg vindbaar te maken.

Stap mee op de digitale trein

De digitale revolutie is al een enige tijd bezig en zal in de toekomst ons zeker niet verlaten. Voor ondernemers is het belangrijk om op de digitale trein te stappen en zich actief innoveren op het web. Echter zijn verschillende ondernemingen nog niet mee met de digitale vernieuwingen in het bedrijfsleven. Vele ondernemingen investeren niet in het digitale, en blijven verkopen zoals het nu is. Ze streven niet naar een innovatieve verandering en blijven bij het gewone verkopen. Echter willen consumenten geen ongewenste bezoeken, telefoons of e-mails ontvangen. Ze willen de onderneming zelf ontdekken via offline en online kanalen. Maar vele ondernemingen kunnen deze consumenten niet overtuigen, waardoor ze naar de concurrentie stappen.

Het doel van dit onderzoek is om onbekende bezoekers naar je website te krijgen en deze te laten omvormen tot leads. Ik wil ondernemingen leren, hoe men een online lead generation plan moet opstellen. Via deze manier wil ik de digitale kanalen stimuleren bij ondernemingen. Ieder hoofdstuk bestaat grotendeels uit theorie. De theorie wordt verduidelijkt aan de hand van praktijkvoorbeelden. Deze praktijkvoorbeelden werden gerealiseerd door mijzelf.

Beleef het volledige online lead generation verhaal online

Het is belangrijk om deze informatie volledig te kunnen delen met ondernemers, daarom staat alle informatie op http://leadplan.be/.
Leadplan.be is een website, die volledig gebaseerd is op het online lead generation verhaal. Via dit kanaal, gekoppeld aan social media, kan ik eenvoudiger mijn doelgroep bereiken, namelijk de ondernemer die nog niet actief is op online marketing.

Image removed.

Met dit eindwerk hoop ik andere ondernemingen aan te moedigen om klanten op een andere manier te verzamelen. Aan de hand van talrijke mogelijkheden en voorbeelden wil ik aantonen hoe men als onderneming bezoekers naar je website kan lokken en deze te laten omvormen tot leads. Potentiële leads zijn dan ook zeer cruciaal bij de ondernemer, want zonder leads heb je geen klanten en geen klanten hebben betekent geen omzet. Start dus niet te laat en stap mee op de digitale trein.

Bibliografie

050media. (2017, April 4). Zoekmachineoptimalisatie Techniek (SEO). Opgehaald van 050media: https://050media.nl/seo-techniek/ 
(2016). Opgehaald van gettingsocial.nl. 
Appinstitute. (2017, mei 27). Instapage. Opgehaald van App tools: http://appinstitute.com/apptools/listing/instapage/ 
b2bmarketeers. (2017, April 17). Content Marketing Definitie. Opgehaald van b2bmarketeers: http://www.b2bmarketeers.nl/content-marketing-definitie/# 
Biesemans, J. (2015, juni 27). Help, ik weet niet hoe een blog beginnen! Opgehaald van leadstreet: https://blog.leadstreet.be/content-marketing/help-ik-weet-niet-hoeeen-b… 
Biesemans, J. (2016, maart 18). Hoe schrijf ik een goede blogpost: 7 pro-tips voor jouw content. Opgehaald van leadstreet: https://blog.leadstreet.be/hoe-schrijf-ik-eengoede-blogpost-7-pro-tips-… 
Company Webcast. (2017, Mei 3). Webinar, wat is het? Opgehaald van Webinar: http://www.webinar.nl/webinars/wat-is-een-webinar/ 
Conversie Marketeers. (2015, oktober 16). Wat is een autoriteit website en hoe word ik er een? Opgehaald van Conversie Marketeers: http://www.conversiemarketeers.nl/blog/zoekmachine-optimalisatie/autori… 
Cook, M. (2016, Mei 11). How to set SMART inbound marketing goals. Opgehaald van saleshub: https://www.saleshub.ca/blog/how-to-set-smart-inbound-marketinggoals 
Curata. (sd). Content Marketing Editorial Calender Templates. Content Marketing Editorial Calender Templates. Pinterest, www.curata.com
D. G. (2016). Demand Generation BenchMark Report. Hasbrouck Heights: Demand Gen Report. 
Diggele, P. v. (2017, maart 2). Whitepaper: wat is het en hoe scoor ik ermee? [Uitgebreide basisgids]. Opgehaald van B2B content marketing: http://contentmarketing.vakmedianet.nl/veelgestelde-vragen/wat-is-eenwh… 
Digimedia. (2017, Februari 2). Opgehaald van Digimedia: https://digimedia.be/News/nl/19205/de-belgen-en-het-internet-een-comple… 
Digital Information World. (2017, Maart 30). Facebook image sizes table. Opgehaald van Hubspot: https://blog.hubspot.com/marketing/ultimate-guide-social-media-imagedim… 

Dufort, B. (2016, februari 3). Een killer Facebook campagne: zo pak je het aan. Opgehaald van the Reference: https://www.reference.be/nl-be/blog/brettdufort/2016/eenkiller-facebook… 
Ensie. (2016, mei 23). Hashtag. Opgehaald van Ensie: https://www.ensie.nl/redactieensie/hashtag 
Facebook. (2017, mei 10). Advertentiecampagnestructuur. Opgehaald van Facebook: https://www.facebook.com/business/help/613846972027099 
Fishkin, R. (2015, Februari 24). 15 SEO Best Practices for Structuring URLs. Opgehaald van Moz: https://moz.com/blog/15-seo-best-practices-for-structuring-urls 
Fishkin, R., & Moz. (2017, Februari 21). Chapter 5: Keyword Research. Opgehaald van Moz: https://moz.com/beginners-guide-to-seo/keyword-research 
Friks. (2017, mei 30). Ranking factoren voor succesvolle content in Google. Opgehaald van Friks: https://www.friks.frl/blog/ranking-factoren-voor-succesvolle-content-in… 
Geenen, K. (2017, Maart 20). Google Analytics. Opgehaald van Karel Geenen: http://karelgeenen.be/category/web-analytics/  
Geenen, K. (2017, Maart 12). SERP. Opgehaald van Karel Geenen: http://karelgeenen.be/termen/serp/ 
Google. (2017, April 6). Wat is Search Console? Opgehaald van Support Google: https://support.google.com/webmasters/answer/4559176?hl=nl 
Google Support. (2017, April 22). Over AdWords-campagnetypen. Opgehaald van Adwords Help: https://support.google.com/adwords/answer/2567043?co=ADWORDS.IsAWNCusto mer%3Dfalse&hl=nl 
Google Support. (2017, April 22). Over zoekwoordopties. Opgehaald van Adwords Help: https://support.google.com/adwords/answer/2497836?hl=nl 
Google support. (2017, mei 30). Waardevolle inhoud maken. Opgehaald van Google: https://support.google.com/webmasters/answer/6001093?hl=nl 
Gotch SEO. (2017, mei 22). How to Build Relationships. Opgehaald van Gotch SEO. 
Haarman, P. (2017, April 22). Zoektypen bij zoekwoorden Adwords. Opgehaald van Haarman Internet marketing: https://www.haarmaninternetmarketing.nl/googleadwords/google-adwords-be… 
Hall, E. V. (2016, September 1). Wat is Google Tag Manager? En wat kun je er als marketer mee? Opgehaald van mediaweb: https://mediaweb.nl/blog/wat-is-google-tagmanager/ 
Haringa, S. J. (2017, April 8). Wat is een Whitepaper? Opgehaald van Stidolph: http://www.stidolph.nl/wat-is-een-whitepaper/ 

Hubspot. (2017, Mei 15). Facebook Marketing. Opgehaald van Hubspot: https://www.hubspot.com/facebook-marketing 
Hubspot. (2017, Januari 13). How to create personas. Opgehaald van Hubspot: https://knowledge.hubspot.com/contacts-user-guide-v2/how-to-create-pers… 
Hubspot. (2017, Maart 25). Persona Templates. Opgehaald van Hubspot: https://offers.hubspot.com/personatemplates?_ga=1.203477395.225323069.1… 
Hubspot. (2017, Mei 20). The Awesome Buyer Persona Word Doc Generator. Opgehaald van MakemyPersona: The Awesome Buyer Persona Word Doc Generator. 
Hubspot. (2017, Februari 21). What is Inbound Marketing? Opgehaald van Hubspot: https://www.hubspot.com/inbound-marketing 
Hubspot. (sd). Inbound Sales Methody. The Inbound Methodology. Hubspot, https://www.hubspot.com/inbound-marketing
Husmann, F. (2015, september 2). Meer leads met behulp van de ideale landingspagina. Lees onze tips! Opgehaald van karelgeenen: http://karelgeenen.be/02/meer-leadsmet-behulp-van-de-ideale-landingspag… 
I Like Media. (2016, December 28). Top topical Kalender. Opgehaald van I Like Media: https://docs.google.com/spreadsheets/d/1hUfan7v1pQcSTqldLAgvCSOvkJ7Pikx… u0vVmH3Cw/edit?usp=sharing 
IMU, R. (2016, April 19). Heatmap. Opgehaald van Internet Marketing Universiteit: https://imu.nl/internet-marketing-kennisbank/begrippen/heatmap/ 
Inbound Insights. (2014, September 17). Outbound marketing. Opgehaald van Inbound Insights: www.inboundinsights.nl/definitie/outbound-marketing 
Instapage. (2017, mei 27). Simple Plans for Everyone. Opgehaald van Instapage: https://instapage.com/pricing 
Internet succes gids. (2017, Mei 31). Wat is e-mail marketing? Opgehaald van internet succes gids: https://www.internetsuccesgids.nl/kennisbank/email-marketing/wate-mail-… 
Kolowich, L. (2017, Januari 4). How to calculate your lead generation goals (free calculator). Opgehaald van Hubspot: https://blog.hubspot.com/marketing/lead-generationgoal-calculator#sm.00… 
Lawerman, O., Voskamp, M., Archer, I., & van der Wal, C. (2017, Mei 5). Het grote webinar handboek. Opgehaald van Company webcast: http://info.webinar.nl/acton/attachment/11410/f-00c8/1/-/-/-//Het%20Gro… 
Laya, P. (2017, mei 31). 14 Steps to Building Sign-up Forms That Convert. Opgehaald van CXL: https://conversionxl.com/14-steps-to-building-sign-up-forms-that-conver… Maes, P. (2016). Disruptive selling. Tielt: Lannoo nv. 

Mailchimp. (2017, mei 14). Build your brand. Sell more stuff. Opgehaald van Mailchimp: https://mailchimp.com/ 
Maxlead. (2017, mei 22). Wat is een: Link?. Opgehaald van Maxlead online marketing: https://www.maxlead.com/seo-kennisbank/seo-wat-is-een-link/ 
Miller, M. (2017, Februari 3). Facebook Organic Reach Rapidly Approaching Zero. Opgehaald van Wordstream: http://www.wordstream.com/blog/ws/2014/03/12/facebook-organic-reach 
Moes, L. (2010, Mei 31). Wat is retargeting? Opgehaald van MarketingFacts: http://www.marketingfacts.nl/berichten/20100531_wat_is_retargeting 
Mouseflow. (2017, Maart 18). Want to see how users behave on your site? Opgehaald van Mouseflow: https://mouseflow.com/ 
Moz. (2017, mei 22). What is Domain authority? Opgehaald van Moz: https://moz.com/learn/seo/domain-authority 
Moz. (2017, mei 22). What is Page Authority? Opgehaald van Moz: https://moz.com/learn/seo/page-authority 
Neely, P. (2013, November 22). Gated vs. ungated content. Opgehaald van Pratical Ecommerce: http://www.practicalecommerce.com/content-downloads-vs-leadgeneration 
Ocher. (2017, april 17). Rebranding : de juiste redenen om aan je merk te sleutelen. Opgehaald van Ocher: http://ocher.nl/rebranding-juiste-redenen-merk-sleutelen/ 
Online Marketing Monkeys. (2017, April 22). Inrichten AdWords Campagnes. Opgehaald van Online Marketing Monkeys: http://www.onlinemarketingmonkey.be/adwords/inrichten-campagnes/ 
publiLab. (2017, MEI 11). Quality score. Opgehaald van publiLab: http://publilab.be/onlinemarketing-van-a-z/wat-is-quality-score/ 
Quarton, S. (2017, maart 10). Instapage, Unbounce or LeadPages – Which Is The Best Landing Page Builder? Opgehaald van WinningWP: https://winningwp.com/instapage-unbounce-or-leadpages/ 
Rakt, M. v. (2016, December 12). Why focus on long tail keywords? Opgehaald van Yoast: https://yoast.com/focus-on-long-tail-keywords/ 
Redactie ova.nl. (2016, mei 31). Zoekmachine vriendelijke URL | Definitie en Uitleg. Opgehaald van Ova: http://ova.nl/online-marketing/begrippenlijst/zoekmachinevriendelijke-u… 
S, A. (2017, April 4). Keyword Planner: Search for new keywords. Opgehaald van Adwords help: https://support.google.com/adwords/answer/6325025?hl=en 

Schrijf.be. (2017, Mei 5). Call to action. Opgehaald van Schrijf.be: https://www.schrijf.be/nl/hulp/schrijftips/detail/copywriting_tips_call… 
Smeding Concepts. (2017, April 25). Call to action. Opgehaald van marketing termen: http://www.marketingtermen.nl/begrip/call-to-action 
Smeding Concepts. (2017, mei 11). Cost per action. Opgehaald van marketing termen.nl: http://www.marketingtermen.nl/begrip/cost-per-action 
Smeding Concepts. (2017, Mei 11). Cost per click. Opgehaald van marketingtermen.nl: http://www.marketingtermen.nl/begrip/cost-per-click 
smeding Concepts. (2017, April 4). SMART-principe. Opgehaald van Marketing termen: www.marketingtermen.nl/begrip/smart-principe 
Smeding Concepts. (2017, April 15). Whitepaper. Opgehaald van Marketing termen.nl: http://www.marketingtermen.nl/begrip/whitepaper 
Studio Maestro. (2017, februari 15). Facebook pixel. Opgehaald van Studio Maestro: http://studiomaestro.nl/facebook-pixel/ 
Unbounce. (2017, Mei 27). Get Instant Access to the Unbounce Platform. Opgehaald van Unbounce: https://unbounce.com/pricing/ 
Unbounce. (2017, Maart 11). What is a Landing page? Opgehaald van Unbounce: http://unbounce.com/landing-page-articles/what-is-a-landing-page/ 
Van Wassenhove, B. (2016). Een digitaal marketingplan in 100 dagen. Leuven: Uitgeverij LannooCampus. 
Vermeulen, G. (2014, augustus 25). Adverteren op Facebook voor beginners [how to]. Opgehaald van Frankwatching: https://www.frankwatching.com/archive/2014/08/25/adverteren-op-facebook… 
Vindkracht 9. (2017, Mei 11). Wat betekent CPM? Opgehaald van Vindkracht 9: https://www.vindkracht9.nl/woordenboek/adwords/cpm/ 
Vindkracht 9. (2017, april 11). Wat is crawlen? Opgehaald van Vindkracht 9 - Internet marketing: https://www.vindkracht9.nl/woordenboek/seo/crawlen/ 
Voltier Digital. (2015, Oktober 30). Inbound Marketing vs. Outbound Marketing. Opgehaald van Mashable: mashable.com/2011/10/30/inbound-outboundmarketing/#EOMcPlm0Jqq3 
VWO. (2017, mei 31). The Complete Guide to A/B Testing. Opgehaald van VWO: https://vwo.com/ab-testing/ 
Wainwright, C. (2013, Augustus 13). What Is Business Blogging? [FAQs]. Opgehaald van Hubspot: https://blog.hubspot.com/marketing/what-is-business-blogging-faqsht#sm… 

Wainwright, C. (2015, September 30). Why Blog? The Benefits of Blogging for Business and Marketing. Opgehaald van Hubspot: https://blog.hubspot.com/marketing/thebenefits-of-business-blogging-ht#… 
WordStream. (2011). What Is Google AdWords? How the AdWords Auction Works. Opgehaald van WordStream: http://www.wordstream.com/articles/what-isgoogle-adwords 

Universiteit of Hogeschool
Bachelor (Ba) in het bedrijfsmanagement afstudeerrichting Marketing
Publicatiejaar
2017
Promotor
Christophe Lagast
Kernwoorden
https://twitter.com/MathijsVdd