Initiatie AED bij studenten derde graad secundair onderwijs: motiverend en drempelverlagend?

Charlotte
Foré

Helpt u iemand in nood?

Vrijdag 11 juli 2014, een warme zomermiddag aan het Noordzeestrand. Kinderen maken zandkastelen en spelen in het koele zeewater. Ouders keuvelen vanuit felgekleurde strandstoelen gezellig met elkaar. Een normale vrijdagmiddag zou je zo denken. Niets is minder waar.
Op de redderspost even verderop is het alle hens aan dek. Enkele minuten eerder zakte een jonge twintiger in elkaar. Jens, pas afgestudeerd aan de secundaire school richting verzorging, zag alles gebeuren. Hij panikeerde niet en wist heel snel de reanimatie te starten. Hierdoor kreeg het slachtoffer tijdens de kritieke eerste minuten na het voorval de nodige en levensbelangrijke hulp. Tijdens de reanimatie gebruikte Jens een AED. Enkele weken geleden had hij op school geleerd een AED toestel te gebruiken. Een strandredder kon hem hierbij helpen door het dichtstbijzijnde AED toestel bij te halen. Een AED (automatische externe defibrillator) is een hulpmiddel bij het uitvoeren van een reanimatie. Door het gebruik van dit toestel konden de eerste 7 minuten overbrugd worden tot het MUG team ter plaatse was.
Dit verzonnen scenario trekt de aandacht van leerlingen uit het secundair en zet hen aan tot het verkennen van wat een AED is, hoe deze werkt en wanneer dit toestel gebruikt kan worden.

Jaarlijks sterven in België ongeveer 10.000 mensen aan een plotse hartstilstand. De meeste van deze voorvallen gebeuren buiten een ziekenhuisomgeving. Indien de noodzakelijke reanimatie en eventueel defibrillatie snel gestart kan worden, verhoogt dit de overlevingskansen van de patiënt. In de meeste gemeenten duurt het ongeveer 5 tot 8 minuten tot professionele hulpverleners, zoals verpleegkundigen, artsen of het MUG team bij het slachtoffer aankomen. Iedere minuut zonder reanimatie of defibrillatie daalt de overlevingskans van het slachtoffer. Het meteen reageren van omstaanders doet de kans om te overleven stijgen. Dit kan enkel bekomen worden wanneer mensen in de onmiddellijke omgeving van het slachtoffer deze eerste zorgen kunnen verstrekken. Hiervoor is het van groot belang dat deze personen voorbereid worden in het uitvoeren van reanimatie met een automatische externe defibrillator.

Verschillende studies tonen het belang aan van educatie omtrent reanimatie en het gebruik van een AED aan bij verschillende leeftijdsgroepen. Zo is dit reeds meerdere malen onderzocht bij leerlingen van het basisonderwijs en bij volwassenen.
Er is heel wat minder studiemateriaal te vinden over studenten van de derde graad secundair onderwijs. Door bij deze leeftijdsgroep aandacht te besteden aan het aanleren van de nodige vaardigheden om een AED toestel te leren gebruiken, kunnen heel wat levens gered worden.

Om dit fenomeen te bestuderen wordt een kwalitatief onderzoek verricht. Aan een groep laatstejaars studenten BSO verzorging wordt een interactieve les gegeven. Zowel voor als na deze les worden de leerlingen bevraagd naar hun mogelijkheden en motivatie tot het gebruik van dit toestel.

Bij het verwerken van de resultaten komt de positieve houding van de studenten na de les duidelijk naar voor. De resultaten tonen aan dat een les, aangepast aan de interesses en mogelijkheden van de doelgroep, wel degelijk de motivatie tot het gebruik van een AED positief kan beïnvloeden. Dit strookt met wat in de literatuur terug te vinden was bij andere doelgroepen.

De conclusie van dit onderzoek is uitgesproken. Het is van onmiskenbaar belang dat iedere leerling uit de 3e graad secundair onderwijs leert wat een AED is. Daarnaast is het belangrijk dat deze jongeren vertrouwd raken met het gebruik ervan, zodat ze niet zullen twijfelen maar vastberaden handelen.

Om dit te bereiken is het noodzakelijk dat het gebruik van een AED in de eindtermen in alle richtingen van het secundair onderwijs wordt opgenomen.

Universiteit of Hogeschool
VIVES Hogeschool
Thesis jaar
2014
Thema('s)