De beleving van een muzikale climax bij jongeren op pop/rockfestivals

Sofie
Dhaenens

Elke zomer is het weer zover: duizenden jongeren vinden hun weg naar het grote aanbod festivals in Vlaanderen waar zij de tijd van hun leven hebben. Een onderzoek over de muzikale beleving van deze jongeren vergt een wetenschappelijk theoretische basis om resultaten te onderbouwen.

In deze masterproef worden aan de hand van een literatuurstudie eerst de belangrijkste concepten van een muzikale beleving beschreven. Nadien volgt de eigenlijke onderzoeksmethode. Deze betreft empirisch onderzoek gericht op zowel jongeren aanwezig op een festival, als jongeren thuis. Op basis van de antwoorden van de respondenten uit de vragenlijst verkrijgen we een omschrijving van een muzikale climax om aldus op zoek te kunnen gaan naar de beleving bij jongeren van een pop/rockfestival. De reeds gekende participatiemotieven en concepten als lichamelijkheid, optimale ervaring, meegevoerd worden, sociale verbondenheid en sociale interactie geven ons een beeld van de echte muzikale beleving, ingebed in een sociale cultuur. Aldus kunnen we het hoogtepunt van de beleving ontdekken, de positieve ervaring die door de respondenten zowel algemeen als detaillistisch omschreven wordt. Dit onderzoek kan een basis zijn voor verder onderzoek naar de redenen waarom jongeren, op basis van de beleving en niet op basis van participatiemotieven, minder vaak aan opera participeren dan aan pop/rockfestivals. Indien de emotionele en lichamelijke beleving in beide gevallen positief blijken te zijn is dit een variabele die uitgesloten kan worden. Uit de casus van een openlucht opera valt echter op dat er geen duidelijke scheiding kan getrokken worden tussen het pop/rockfestival publiek en de jongeren die een open lucht opera bezoeken. Daaruit blijkt de nood aan verder onderzoek.

Door te kiezen voor een onderwerp dat de beleving van een muzikale climax op pop/rockfestivals bevraagt, wordt de basis van de muzikale interesses en ervaringen van jongeren onderzocht. Door middel van dergelijk onderzoek kan later onderzoek gedaan worden naar het waarom jongeren een muzikale climax op een bepaalde manier ervaren op een pop/rockfestival en niet (of wel?) tijdens een opera.

De resultaten van dit onderzoek worden in vier hoofdstukken uitgewerkt.

Het eerste hoofdstuk geeft de resultaten weer die verband houden met de participatie aan pop/rockfestivals. Hierbij wordt beschreven hoe vaak de respondenten deelnemen aan deze festivals, welke soorten participatie er zijn en algemene tendensen over participatie aan pop/rockfestivals in Vlaanderen.

In het tweede hoofdstuk worden de resultaten weergegeven met betrekking tot de smaak van de respondenten en de invloed op deze smaak.

In het derde hoofdstuk worden de participatiemotieven van de respondenten van dit onderzoek uit de doeken gedaan.

In het vierde hoofdstuk worden resultaten over de muzikale beleving van de respondenten geanalyseerd. Hierbij worden emoties, lichamelijkheid, massabeleving en soort beleving onderzocht.

Download scriptie (9.04 MB)
Universiteit of Hogeschool
Universiteit Gent
Thesis jaar
2013