Beïnvloedt het internet de seksuele ontwikkeling van Vlaamse jongeren?

karlien
lapierre

Over de rol van het internet op de seksuele ontwikkeling van Vlaamse jongeren is niet veel gekend. Deze masterproef wil nagaan hoe het met deze ontwikkeling van Vlaamse jongeren gaat en of ze al dan niet beïnvloed worden door media of leeftijdgenoten. Naast enkele achtergrondvragen die peilen naar leeftijd, geslachts- en opleidingsverschillen binnen de seksuele ontwikkeling, zijn de centrale onderzoeksvragen gericht op het verband tussen internet en seksueel gedrag. Starten jongeren die vaak gebruik maken van internet vroeger met hun seksuele ontwikkeling? Hebben zij meer of minder ervaring op seksueel vlak? Realiteitsperceptie, impulsiviteit of peer pressure zouden hier een moderator kunnen zijn. Via een cross-sectioneel onderzoek pogen we een antwoord te bieden op deze onderzoeksvragen. 419 jongeren uit Vlaamse scholen vulden een vragenlijst in. Met behulp van MANCOVA-analyses en hiërarchische regressie-analyses vonden we dat frequentie van internetgebruik door jongeren niet de leeftijd van de eerste seksuele gedragingen beïnvloedde, maar wel de hoeveel niet-genitale seksuele ervaring die jongeren reeds hebben. Realiteitsperceptie is geen moderator van het verband tussen media-invloed en seksueel gedrag. Impulsiviteit en peer pressure modereren dit verband wel, maar met tegenstrijdige resultaten. Hoog impulsieve jongeren die vaak internet gebruiken hebben meer niet-genitale ervaring, maar soms is impulsiviteit ook een beschermende factor. Peer pressure blijkt onverwachts een beschermende factor en leidt tot minder seksuele ervaring en tot een latere leeftijd van het eerste genitaal contact bij jongeren die vaak gebruik maken van het web. Vlaamse jongeren blijken dus een gezonde seksuele ontwikkeling te hebben die start rond de 12 jaar.

Download scriptie (1.05 MB)
Universiteit of Hogeschool
Universiteit Gent
Thesis jaar
2013