AVATAR life

Eva
Huybrechts

Games hebben steeds tot de verbeelding gesproken. Maar massive multiplayer games zijn bijzonder: ze creëren een collectieve verbeelding. Het intrigeert veel spelers doordat er een sociaal element wordt toegevoegd aan het game. Dit maakt het mogelijk om een nieuwe, virtuele samenleving op te bouwen, met eigen politieke en economische structuren.

 

Vele bedrijven zijn laaiend enthousiast over zo’n grote samenkomst van spelers op één plaats. Ze vestigen zich gretig in de virtuele werelden en hun verwachtingen zijn hoog gespannen. Uit studies blijkt echter dat de spelers minder opgetogen zijn over hun komst. Bovendien blijkt er (nog) geen return on investment te bestaan.

 

Uiteraard willen game-ontwikkelaars niet achterblijven. En de MMORPG’s rijzen als paddestoelen uit de grond. Maar niet elk game slaat aan bij de spelers. Een MMORPG is pas een succesverhaal als het een verslavend, goed onderbouwd spel is, dat rekening houdt met zijn doelgroep. Indien het spel eenmaal goed gelanceerd is, zijn er verschillende inkomstbronnen waaruit de ontwikkelaar kan putten.

 

Dit magazine zal niet gaan over de technologie van servers en databases of over technische aspecten van game-ontwikkeling. Het gaat wel over kennis van het medium en de doelgroep: de gamer in een MMORPG. De sociale, politieke en economische structuur van een spel kunnen spelers aantrekken of afschrikken. De voornaamste aspecten zullen betrokken worden op het populaire Second Life. Dit veelbesproken simulatie-game beïnvloedt ongetwijfeld de huidige generatie game-ontwikkelaars. Mogelijk zullen de volgende generaties hier op verder bouwen.

Bibliografie

I.       Bronvermelding 1.                E-papers

Chris Crawford (1997), The Art of Computer Game Design

 

Daniel James & Gordon Walton e.a. (2004), 2004 Persistent Worlds White Paper, IGDA Online Games SIG (www.igda.com)

 

David de Nood & Jelle Attema (2006), Het tweede Leven van Virtual Reality, EPN Rapport Second Life

 

Gust De Meyer & Bart Bervoets (2004), Geschiedenis, de industrie en de culturele betekenis van videogames (http://soc.kuleuven.be/onderwijs/pop/videogames/history.php)

 

Matthew Mihaly & Geoffrey McDougall (2000), Constructive Politics in a Massively Multiplayer Online Roleplaying Game, Gamasutra (www.gamasutra.com)

 

Nick Yee (2006), The Unbearable Likeness of Being Digital: The Persistence of Nonverbal Social Norms in Online Virtual Environments (www.nickyee.com)

 

PriceWaterHouseCoopers (2006), Searching for Customers, in opdracht van Google (http://www.pwc.com/uk/eng/ins-sol/publ/pwc_searching_for_customers.pdf)

 

Ren Reynolds (2003), Intellectual Property Rights and the Video Gaming Industry, IGDA

 

2.                Documenten

 

GriN Multimedia, Concept voor UnderDog World

Linden Lab, Terms of use agreement

 

 

3.                Tijdschriften / Magazines

 

Annemie Bulté, Harde cash, malafide pelsdieren en penisbombardementen, Humo (16 januari 2007)

 

IK, Wereldpremière op Second Life, P-magazine (13 maart 2007)

 

KD, Terreur, pedofilie en therapie in cyberspace, P-magazine (13 maart 2007)

 

Monique Kitsen, Werelden vol alter ego’s, Quest (mei 2007)

 

Nathalie Le Blanc, Is het gras groener aan de virtuele kant?, Evita (april 2007)

 

Nicky Kivits, Virtuele Werelden, Triv’ (April 2007)

 

4.                Andere Websites

 

http://en.wikipedia.org/wiki/Avatar_%28virtual_reality%29

http://en.wikipedia.org/wiki/Comparison_of_MMORPGs

http://en.wikipedia.org/wiki/Economy_of_Second_Life

http://en.wikipedia.org/wiki/Linden_Lab

http://en.wikipedia.org/wiki/Massively_multiplayer_online_game

http://en.wikipedia.org/wiki/MMORPGs

http://en.wikipedia.org/wiki/MUD

http://en.wikipedia.org/wiki/Persistent_world

http://en.wikipedia.org/wiki/Philip_Rosedale

http://en.wikipedia.org/wiki/Player_character

http://en.wikipedia.org/wiki/Resident_%28Second_Life%29

http://en.wikipedia.org/wiki/Role-playing

http://en.wikipedia.org/wiki/Second_Life

http://en.wikipedia.org/wiki/Virtual_economy

http://en.wikipedia.org/wiki/Virtual_world

 

http://secondlife.reuters.com

http://www.anshechung.com

http://www.gva.be

http://www.knack.be, Knack online (7 maart 2007)

http://www.nrc.nl

http://www.secondlife.nl

http://www.standaard.be (7 april 2007)

http://www.techcrunch.com/2007/02/10/second-life-census

http://www.tijd.be

                                            

http://www.wallstreetandtech.com/blog/archives/2007/03/virtuel_stock_e…

 

5.                Beeldmateriaal

http://blogs.electricsheepcompany.com

http://eltepindrocinefilo.blogspot.com

http://gathering.tweakers.net/forum

http://i29.photobucket.com

http://images.onlinegamesinn.com

http://macvoip.com

http://mauz.info/awpics.html

http://microvision.blogspot.com

http://nitoo.free.fr

http://ozlabs.org

http://pspzone.blogstation.fr

http://static.secondlife.com

http://talkabilitybullet.com

http://thehotstrudel.blogspot.com

http://tomstech.blogspot.com

http://weblogs.nrc.nl

http://www.3000fr.com

http://www.4gamer.net

http://www.alwaysblack.com

http://www.best-practice-business.de

http://www.blizzard.com/wow/ssotd

http://www.chebucto.ns.ca

http://www.codemasters.co.uk/rfonline

http://www.digitalbhoomi.in

http://www.entropiauniverse.com

http://www.eve-online.com/screenshots

http://www.eve-ru.com

http://www.experientia.com

http://www.face2blog.de

http://www.freakygaming.com

http://www.guildwars.com/gallery

http://www.ideastorm.com

http://www.international-festival.org

http://www.is-rating.de

http://www.jasonpettus.com

http://www.labormaus69.de

http://www.lastchaos.com

http://www.lineage2.com

http://www.lovelymachine.com

http://www.martialheroes.eu

http://www.mmogame.ru

http://www.mmorpg.com

http://www.nevillehobson.com

http://www.olily.com

http://www.onedegree.ca

http://www.pro-linux.de

http://www.secondlife.com

http://www.silkroadonline.net

http://www.tcos.com

http://www.there.com

http://www.tjoff.be

http://www.wayneporte.com

Universiteit of Hogeschool
AP Hogeschool Antwerpen
Thesis jaar
2007